ÅNGERRÄTT / RETUR

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt. För att du ska känna dig helt trygg med ditt köp erbjuder Klassiska Ting i Norden AB istället hela 30 dagars ångerrätt från det att du tar emot varan. Vid ångerrätt står du som kund för returfrakten.
En förutsättning för ångerrätten är dock att varan är oanvänd och oskadad samt att om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Du har inte rätt att ångra dig om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Vi vill uppmärksamma kunden att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål.
Varan skickas tillbaka i originalkartongen.

Vid utnyttjande av ångerrätt eller retur, mejla oss alltid på [email protected] eller ring 019-100 941 senast 30 dagar efter det att du mottog varan/varorna som du vill returnera. Du kan även gå in via ditt kundkonto i shoppen och begära retur. Vi behöver alltid följande information av dig:

1) Ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan).
2) Namn och kontaktuppgifter.
3) Artikelnummer och antal på de produkter som önskas returneras.

Klassiska ting i Norden AB skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten Företagspaket men vi hjälper dig gärna med bokning av frakt och skickar korrekta fraktsedlar till dig. Kunden står för returkostnad enligt transportörens prislista och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Returadress: Klassiska Ting i Norden AB, Virkesvägen 4, 703 83 Örebro.
Tänk på att du alltid ska kontakta kundtjänst innan du skickar en retur. För företag som handlar hos Klassiska Ting i Norden AB tillämpas Köplagen.

Återbetalning

Återbetalningar betalas ut till det kontokort/bankkonto som användes vid beställning. Konsumenten har rätt att återfå hela summan av köpet inklusive fraktkostnaden vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag Klassiska Ting i Norden AB mottagit returen. Returfrakt betalas av konsumenten. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan sker återbetalningen. Om du har betalat med faktura, direktbetalning eller förskottsbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi hela summan av köpet inkl. fraktkostnaden på ditt kort.

REKLAMATION

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig inom skälig tid (2 månader) kontakta vår kundtjänst på [email protected]. Beskriv felet så utförligt som möjligt, gärna tillsammans med bild. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer ska göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Konsumenten har 3 års reklamationsrätt. Reklamationen ska rapporteras senast 2 månader efter konsumenten mottagit leveransen. Vid godkänd reklamation står Klassiska Ting i Norden AB ny frakt och eventuell returfrakt samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.

Boka aldrig hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad.

Var noggrann att kontrollera dessa produkter innan uppsättning eller montering. Klassiska Ting i Norden AB ersätter ej för eventuella hantverkskostnader i samband med en reklamation. Därför är det viktigt att du kontrollerar varorna innan installation

Återbetalning vid reklamation

Om Klassiska Ting i Norden AB företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation ska eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag Klassiska Ting i Norden AB mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
www.arn.se
Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm

Konsument Europa – en fristående enhet inom Konsumentverket – har utsetts till kontaktpunkt för tvistlösning online (ODR).
Länk till europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR); http://ec.europa.eu/odr

Klassiska Ting i Norden AB följer kraven för PCI DSS.